Etiketter

söndag 28 augusti 2011

Andra dagen

Dagen efter var jag trött, sliten men förväntansfull eftersom vi skulle få åka hem efter att vi träffat ortopeden. Vi gick på rutinkontrollen där Dr skulle kolla hjärta mm. Hon lyssnade och lyssnade....det var lång tysnad. Man såg på henne att allt inte var bra. Sen sa hon det: jag hör blåsljud i hjärtat.
Har aldrig hört talas om det så jag fick en mindre hjärtattack. Vi måste stanna kvar på BB och blev inbokade på EKG och röntgen.

Så jag fick ringa min man vi ska till Ortoped, röntgen och EKG och vi får inte åka hem. Jag grät floder, jag visste inte vad allt innebar och jag som sa att det var bra att hon inte fick något allvarligt med hjärtat utan att det var bara foten. Hela min babylycka var bortblåst. Jag försökte skärpa mig för lilla Malicens skull men jag kunde inte sluta gråta.

På eftermiddan tog vi röntgen först, där fick hon ligga naken på dem kalla plattorna medan jag och min man fick hålla fast henne, hon gallskrek och jag grät. Det var hemskt. Sen åkte vi upp en våning och gjorde EKG, inget mysigt för en två dagars bebis. Dessa klisterlappar som sätts fast på huden sitter som berget sen när man ska riva av dem. Sen vidare till Ortopeden. Jag ville inte med in. Jag visste att jag inte kunde skärpa mig med mitt gråtande så jag fick vänta utanför.

Jag fick komma in för samtal när hon var klar. Där låg hon helt matt med ett gipsat ben . Jag kände att tårarna kom och fick igen behärska mig.
Ortopeden Lennart Landin (fick den bästa läkaren) berättade hela processen. Nu ska hon gipsas en gång i veckan samtidigt som de vrider foten till rätt position. Sen skulle hon opereras och gipsas om och efter det skulle hon få ortoser (skor) på en skena. Väl mycket info för en helt slutkörd mamma.

Tillbaka till BB gråten samlades i halsen som en megastor klump. Min bebis har fått ett gipsat ben. Så ska det inte vara. Jag skulle bara få en bebis och sen skulle jag åka hem. Men nu skulle jag stanna kvar för att det kanske var fel på hennes hjärta.

Hela den natten var förstörd, varje gång som jag somnade vaknade jag av torrhosta. Sov 10min åt gången. Varje gång jag vaknade så tittade jag på henne och grät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar